2-10 års garanti på alle møbler
Fri fragt over 4.995,- (ekskl. moms)
I dag, mandag, åbent fra 09:00 - 17:00
Ring på 76 84 40 80
Alle indlæg

Mental sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed på arbejdspladsen er en afgørende faktor for at skabe en velfungerende, produktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne trives. Vil I skabe et godt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne er i stand til at yde deres bedste, er det derfor essentielt at værne om den mentale sundhed og trivslen på arbejdspladsen.

Læs med her og bliv klogere på, hvad mental sundhed på arbejdspladsen er, og hvad der skal til for at skabe et sund arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives. Du kan også læse lidt om godt fysisk arbejdsmiljø eller ergonomi, hvis det måtte have interesse. 

 

Hvad er mental sundhed på arbejdspladsen?

World Health Organization (WHO) definerer mental sundhed som en tilstand af trivsel, hvor et individ realiserer sine egne evner, kan klare livets normale stressorer, kan arbejde produktivt og er i stand til at bidrage til fællesskabet.

Nogle af forudsætningerne for god mental sundhed på arbejdspladsen er altså, at medarbejderne føler sig tilfredse med deres ansvarsniveau og arbejdsopgaver, har en god work-life balance og oplever en følelse af samhørighed på arbejdspladsen.

Her er det dog væsentligt at bemærke, at denne tilstand af trivsel ikke kan opnås, før medarbejderne føler sig trygge nok til at tale med deres leder om, hvordan de har det. Hvis medarbejderne ikke føler, at de kan gå til deres leder, hvis de har bekymringer eller mentale helbredsproblemer, er der lang vej til at skabe god trivsel på arbejdspladsen.

Læs også: Sådan vælger du den bedste kontorstol.

 

5 tips til at skabe god mental sundhed på arbejdspladsen

Arbejdet med at skabe god mental sundhed på arbejdspladsen starter på mange måder hos lederne. Det er lederne, som bør gå forrest og statuere et godt eksempel for, at den mentale sundhed på arbejdspladsen tages alvorligt, og at medarbejderne trygt kan henvende sig til deres ledere, hvis de oplever problemer.

Herunder får du 5 tips til, hvordan du som leder kan gå forrest for at etablere god mental sundhed på arbejdspladsen.

 

1. Start med dig selv

Før du kan tage dig godt af dine medarbejdere, må du tage dig godt af dig selv. Hvis du ikke selv har det godt, er det svært at finde overskuddet til at investere de nødvendige ressourcer i dine medarbejderes mentale sundhed og trivsel.

Start med at overveje, hvilke aktiviteter giver dig energi, og hvilke dræner dig for energi. Lader du op ved at socialisere med andre, eller foretrækker du at læse en god bog? Går du op i træning eller meditation? Undersøg også, hvordan du kan undgå aktiviteter og situationer, der dræner dig for energi.

Forsøg så vidt muligt at investere din energi og dine ressourcer i aktiviteter, der giver dig det mentale overskud, som du har brug for, hvis du skal gå forrest for den mentale sundhed på arbejdspladsen.

 

2. Sæt dig i medarbejderens sted

Mental sundhed er et emne, som mange har svært ved at tale højt og åbent om. Derfor er det vigtigt at være forberedt, hvis en af dine medarbejdere en dag har brug for at tale om sit mentale helbred.

Sæt dig selv i medarbejderens sted. Hvordan ville du ønske, at andre reagerede, hvis du havde behov for at tale om mental træthed, stress, angst eller depression? Hvad ville du have brug for at høre fra din leder, hvis du kom til vedkommende?

Alle mennesker er forskellige, og der findes derfor ikke én rigtig måde at tilgå denne samtale. Forsøg dog altid at udvise empati og at give medarbejderen plads til at tale om, hvordan de har det. Husk også at tage højde for den enkelte medarbejders personlighed, når du taler med dem.

 

3. Vær opmærksom på dine medarbejdere

Det er godt, at dine medarbejdere kan komme til dig – men det er endnu bedre, hvis du er opmærksom på, hvordan de har det, før de er nødt til at gøre opmærksom på sig selv.

Sørg for at:

  • Opsøge medarbejderne spontant og uden særlig anledning
  • Lægge mærke til medarbejdernes humør, når du taler med dem
  • Prioritere at afsætte tid til individuelle samtaler med hver medarbejder

Hav især fokus på at skabe plads til samtaler under fire øjne. Det er dem, der giver medarbejderne mulighed for at være åbne omkring, hvordan de har det.

 

4. Opbyg gode relationer til medarbejderne

Det tager tid at opbygge tillid – og det kræver typisk, at du selv åbner op, før medarbejderne føler sig trygge i at gøre det. Tænk over, hvor god du selv er til at være åben over for medarbejderne og dele dine personlige følelser og erfaringer med dem.

Vær også opmærksom på at vedligeholde og understøtte dine gode relationer til medarbejderne. Lige så lang tid som det tager at opbygge tillid, lige så hurtigt kan den blive nedbrudt igen – især hvis medarbejderne føler, at din åbenhed over for dem blot er en taktik for at få dem til at dele mere.

Sørg derfor altid for at være reel over for dem. Vedligehold tovejskommunikationen med dine medarbejdere, og hold, hvad du lover.

 

5. Forbered dig på de svære samtaler

Det er aldrig nemt at dele sine svære tanker og følelser med sin leder. Derfor er det vigtigt, at du er forberedt på, hvordan du håndterer de svære samtaler med dine medarbejdere.

Her er det især vigtigt, at du viser medarbejderne, at du værdsætter deres ærlighed og åbenhed over for dig:

  • Tak medarbejderen for at dele med dig, hvordan de har det
  • Lyt aktivt til medarbejderen uden at dømme eller afbryde
  • Udtryk reel omsorg for medarbejderen


Samtalen skal gerne vise medarbejderen, at de ikke er alene, og at du tager deres mentale helbred alvorligt. Husk dog, at du hverken er medarbejderens psykolog eller nære ven – du er deres leder. Det er altså ikke dit ansvar at forsøge at diagnosticere medarbejderens problem eller give dem personlige løfter, som en leder ikke kan eller bør indfri.

Kender du til eksterne tilbud om psykologhjælp eller lignende, kan du sagtens dele dem med medarbejderen. Husk også, at du har med følsomt og fortrolig information at gøre – du bør altså ikke drøfte medarbejderens situation med andre, medmindre medarbejderen er indforstået med det.

 

Skab en bedre arbejdsplads med KontorZonen

Når det kommer til mental sundhed på arbejdspladsen, kan man komme langt med at skabe et trygt miljø, hvor der er plads til, at medarbejderne er sårbare. Du kan ikke undgå, at dine medarbejdere vil opleve op- og nedture – men du kan give dem de bedste forudsætninger for at håndtere dem. 

Lige så vigtig som den mentale sundhed er den fysiske. Jeres fysiske arbejdsmiljø har stor indvirkning på, hvordan medarbejderne har det i hverdagen. Derfor er det vigtigt at undersøge, hvordan I kan forbedre jeres arbejdsmiljø, så I kan skabe den bedst mulige arbejdsplads for medarbejderne.

Hos KontorZonen finder du et bredt udvalg af møbler og tilbehør til kontoret, som alle kan findes i rigtig god kvalitet og til super skarpe priser. Vi har også et bredt udvalg af brugte kontormøbler, som vi tilbyder til en endnu skarpere pris, selvom kvaliteten stadig er rigtig god. 

Udforsk vores brede udvalg af alt fra brugte kontorstole og hæve-sænkeborde til akustikplader og underlag til kontorstole og find lige akkurat det, I mangler for at forbedre jeres arbejdsplads.

Vælg venligst om du er erhverv eller privat

usercartmagnifiercrosschevron-uparrow-left
Indkøbskurv0
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram